Modele współpracy z firmą programistyczną

Wobec rosnących potrzeb informatyzacji w firmach normą staję się konieczność współpracy z programistami przy implementacji lub wdrożeniu oprogramowania. Poniższy artykuł opisuje modele współpracy przy zatrudnianiu firmy programistycznej.

Zazwyczaj przedsiębiorstwa współpracują z firmami programistycznymi w dwóch modelach fixed price oraz outsourcing T&M (Time and Materials). Oba rozwiązania mają swoje zalety i wady.

Fixed price

W modelu fixed price firma programistyczna wyznacza określoną cenę i termin realizacji za każdą usługą. W tym rozwiązaniu mamy komfort kontroli kosztów. Ewidentną wadą takiego rozwiązania jest to, że usługobiorcy niechętnie zgadzają się na wszelkie zmiany i odstępstwa od pierwotnych warunków umowy i specyfikacji. Jest to bardzo kłopotliwe przy większych projektach, gdzie koncepcja systemu zmienia się w raz z czasem i rozwojem kolejnych modułów. Prowadzi to też do wielu spięć przy odbiorze gotowego systemu. Każda rozbudowa oprogramowania wiąże się potem z kolejnymi wycenami i negocjacjami, co do zakresu prac

Outsourcing T&M

Przy współpracy T&M określamy stawkę za godzinę czasu pracy programisty. Ten model jest najlepiej dostosowany do dzisiejszego sposobu tworzenia oprogramowania i do szybko zmieniającego się otoczenia biznesowego. Przy outsourcingu możemy zawsze zmodyfikować zakres prac, czy zawiesić obecne projekty na rzecz zagadnień o wyższym priorytecie, które pojawiły się nagle. Nie generuje to spięć po żadnej ze stron. Głównym zagrożeniem takiego sposobu współpracy jest to, że wydaje się być mniej zorientowany na efekty. W tym celu należy na bieżąco śledzić postępy realizacji przydzielonych zadań. W impicode dostarczamy dokładne raporty opisujące na jakie zagadnienia programiści poświęcali czas. Klient zawsze współpracuje z kierownikiem projektu, który ma odpowiednie przygotowanie i doświadczenie techniczne, aby razem z klientem układać szacowania i plan działań oraz na bieżąco kontrolować ich postęp. Przy outsourcingu to obie strony pracują wspólnie nad uzyskaniem jak najlepszych efektów.

SLA

Service Level AgreementSLA (pol. umowa o gwarantowanym poziomie świadczenia usług) jest szczególnym rodzajem umowy między firmą programistyczną, a klientem. W ramach niej firma programistyczna zapewnia utrzymanie systemu informatycznego i zapewnia jego ciągłe działanie. Przy takiej umowie należy zwrócić szczególną uwagę na gwarantowane czasy reakcji, a także czy firma wyszczególnia czasy reakcji na błędy krytyczne i niekrytyczne. W ramach takiej umowy często też firma zapewnia dodatkowe godziny na realizowanie drobnych funkcjonalności.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *