Startupy w liczbach

Dagmara Czarnota, 27 stycznia 2021

startupy

Pojęcie startupu wywodzi się z Doliny Krzemowej. Oznacza to, że słowo “startup” jest stosunkowo młode, ponieważ jest stosowane dopiero od pięćdziesięciu lat. Mimo to od lat 90 cieszy się niesłabnącą popularnością i zainteresowaniem zarówno wśród studentów, przedsiębiorców jak i prezesów wielkich korporacji. Stwierdzenie, że “każdy chciałby założyć własny startup” jest oczywiście błędne, chociaż wystarczy zamienić słowo “każdy” na “wiele osób” i już możemy się z nim w zupełności zgodzić. Niestety “chcieć” nie oznacza “móc”. Warto jednak zapoznać się z podstawowymi statystykami i liczbami dotyczących startupów i ich działalności, żeby mieć świadomość tego jak faktycznie wygląda świat startupów i z jakimi wyzwaniami muszą się mierzyć. 

Podstawowe liczby dotyczące startupów

Z raportu “The Global Startup Ecosystem Report 2020” dowiadujemy się, że najwięcej startupów powstaje w Dolinie Krzemowej, Nowym Jorku, Londynie, Pekinie i Bostonie. Stany Zjednoczone są niewątpliwym liderem pod względem zarejestrowanej liczby startupów. Ciekawostkę stanowi fakt, że najwyżej wyceniany prywatny startup nie pochodzi z Ameryki, ale z Chin. Tytuł najwyżej wycenianego startupu należy do Bytedance, którego wartość szacowana jest na 75 mld dolarów. Z raportu dowiadujemy się także o dużej dysproporcji kobiet i mężczyzn w obszarze zakładania startupów. Kobiety o wiele rzadziej garną się do startupów, ponieważ tylko 14,1% startupów posiada przynajmniej jedną założycielkę.

Szacuje się, że każdego roku tylko w samych Stanach Zjednoczonych rozpoczyna działalność aż 6,5 miliona startupów. Niestety, tylko niektóre z nich przynoszą długofalowe korzyści. Z raportu “Startup Genome 2019” wynika, że 9 na 10 startupów upada. Dodatkowo jedynie 40% startupów szczyci się rentownością, a 30% osiąga punkt bezdeficytowości. Pozostała część niestety przynosi straty. 

Warto jednak zaznaczyć, że startupy przyczyniają się do wzrostu miejsc pracy i tym samym pozytywnie wpływają na rozwój gospodarki krajowej. Z danych zebranych przez serwis Statista wynika, że w 2020 r. w Stanach Zjednoczonych startupy zatrudniły ponad 3 miliony osób. Cenne wnioski można wyciągnąć z artykułu Harvard Business Review, który twierdzi, że średni wiek odnoszącego sukcesy założyciela startupu to 45 lat. Dodatkowo szacuje się, że osoba po czterdziestym roku życia ma nawet dwukrotnie większe szanse na założenie rentownego startup niż dwudziestopięciolatek. Oczywiście, wiek założyciela nie jest jedynym czynnikiem wpływającym na sukces startupu. Chodzi o to, że osoba starsza posiada zazwyczaj więcej doświadczenia, wiedzy i kompetencji od dwudziestoparolatka. Posiadanie odpowiednich kwalifikacji i doświadczenia zawodowego jest niezbędne do sprawnego prowadzenia firmy.

Czynniki wpływające na sukces startupów

Przedstawimy teraz temat, który interesuje chyba wszystkich startuperów. Opowiemy o najważniejszych czynnikach wpływających na sukces startupów, a także przedstawimy najważniejsze statystyki. Z artykułu napisanego przez Small Business Trends wynika, że 82% odnoszących sukcesy założycieli startupów przyznaje, że głównym czynnikiem ich sukcesu jest posiadanie odpowiednich kwalifikacji i doświadczenia w prowadzeniu własnej firmy. Ciekawe wnioski uzyskał założyciel firmy Idealab Bill Gross po przeprowadzeniu badania grupy rentownych startupów pod kątem czynników wpływających na ich sukces. Zaskakujący może być wynik, który mówi, że to wcale nie świetny pomysł, dobrze opracowany model biznesowy, współpracujący zespół czy dostęp do środków pieniężnych jest najważniejszym czynnikiem przyczyniającym się do sukcesu startupu, ale jest nim odpowiedni czas rozpoczęcia działalności. Aż 42% badanych startupów przyznało, że swój sukces zawdzięcza przede wszystkim rozpoczęciem działalności we właściwym czasie. Największe sukcesy odniosły startupy, które założyły swoje biznesy przed lub w trakcie wzrostu zapotrzebowania na ich produkty bądź usługi. Z tego powodu bardzo ważne jest trwałe śledzenie zachowań konsumenckich i trendów oraz szybkie i elastycznie dostosowywanie produktu do pojawiających się zmian. 32% ankietowanych uznało, że powodzenie przedsięwzięcia zależy w bardzo dużej mierze od zespołu. Posiadanie zaangażowanego i zgranego zespołu jest jednym z głównych czynników przyczyniających się do sukcesu firmy. Świetny pomysł i dobrze opracowany model biznesowy przyczynił się do sukcesu odpowiednio 28% i 24% badanych startupów. Zaskakujący może być wynik odnoszący się do kapitału. Zaledwie 14% ankietowanych uznało pozyskanie odpowiednio wysokich środków finansowych za bardzo ważny czynnik wpływający na sukces.

Co przyczynia się do porażki startupów?

Wiemy już, że aż 90% startupów upada. Amerykańska agencja Small Business Administration przeprowadza coroczne badanie amerykańskich startupów i małych firm. Z badania z 2019 r. wynika, że 21,5% startupów upada w pierwszym roku swojej działalności, a 30% startupów w drugim roku. W kolejnych latach ten odsetek zwiększa się coraz bardziej i w dziesiątym roku swojej działalności upada 70% startupów. Co ciekawe, podane procenty nie dotyczą tylko startupów ogółem, ale charakteryzują także startupy działające w poszczególnych branżach. Niezależnie od sektora i gałęzi gospodarki odsetki startupów, które upadają w poszczególnych latach, kształtuje się bardzo podobnie.

Z danych przedstawionych przez CB Insights wynika, że aż 42% startupowych biznesów kończy się porażką z powodu niedopasowania produktu do realnych potrzeb klienta. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ nikt nie kupi produktu niespełniającego jego wymagań i oczekiwań. Aby uniknąć zawodu warto już na etapie pomysłu na startup zdefiniować wartość produktu i korzyści dla użytkownika. Drugim najważniejszym czynnikiem niepowodzenia startupów jest niedobór środków finansowych. 29% startupów twierdzi, że to właśnie brak wystarczającej ilości zasobów pieniężnych znacząco przyczynił się do porażki. Na trzeciej pozycji tego niechlubnego rankingu plasuje się posiadanie nieodpowiedniego zespołu, złożonego z niewykwalifikowanych pracowników. Do pozostałych czynników wpływających na porażkę startupów zalicza się brak odpowiednich kompetencji, słaby marketing i ignorowanie oczekiwań klientów. 

Pozyskiwanie kapitału przez startupy

Jest kilka sposobów zdobycia finansowania na działalność startupu. Jedną z nich jest zaciągnięcie kredytu lub wzięcie pożyczki z banku. Według badania przeprowadzonego przez agencję Small Business Administration wynika, że 75% amerykańskich startupów przynajmniej częściowo finansuje swoją działalność w ten sposób. 16% startupów przyznaje, że rozpoczęło działalność dzięki środkom pieniężnym pożyczonym od rodziny i przyjaciół. Dodatkowo 33% startupów posiada początkowy kapitał mniejszy niż 5 000 dolarów. 

Kolejną formę finansowania startupów stanowią fundusze Venture Capital. Z funduszy VC korzysta zaledwie 3% amerykańskich startupów. Najczęściej po fundusze VC sięgają startupy, które potrzebują dofinansowania przekraczającego 250 000 dolarów. Warto podkreślić, że największą liczbę inwestorów zdobywają startupy oferujące rozwiązania z obszaru robotyki, blockchain, sztucznej inteligencji i Fintech. 

fundusze - startupy

Obszary działalności startupów

Najwięcej startupów działa w obszarze technologicznym. Z danych udostępnionych przez serwis Statista wynika, że 7,1% wszystkich startupów zajmuje się działalnością z obszaru Fintech. 6,8% startupów dostarcza rozwiązań z zakresu nauk przyrodniczych oraz opieki zdrowotnej, a 5% oferuje usługi i produkty z obszaru sztucznej inteligencji. Startupy chętnie działają także w branży związanej z usługami programistycznymi, technologiami edukacyjnymi i cyberbezpieczeństwem. Badania przeprowadzone przez Small Business Administration wskazują, że najgorsze wyniki finansowe osiągają startupy oferujące produkty dla piekarni oraz małych sklepów spożywczych. 

Statystyki dotyczące startupów technologicznych

Z badań przeprowadzonych przez firmę IDC wynika, że 33% technologicznych startupów zarejestrowanych jest w Stanach Zjednoczonych. Amerykański rynek technologicznych startupów szacowany jest na 1,6 tln dolarów. Warto zaznaczyć, że Europa jest drugim rynkiem pod względem największej ilości założonych startupów. 55% technologicznych startupów dostarcza oprogramowanie oraz infrastrukturę i narzędzia IT. 26% skupia się na dostarczaniu rozwiązań z zakresu telekomunikacji, a pozostała część startupów dostarcza produkty związane m.in. z IoT i sztuczną inteligencją. Warto wspomnieć, że startupy technologiczne mają największe szanse na pozyskanie funduszy VC. Z badań przeprowadzonych przez CB Insights wynika, że w 2018 r. startupy technologiczne działające w Nowym Jorku pozyskały kapitał z funduszy VC w wysokości 13 bln dolarów. Dla porównania w 2013 r. inwestycje VC wyniosły zaledwie 4 bln dolarów.

Przyszłość startupów

Na podstawie zebranych danych i obecnych trendów analitycy statystyczni przeprowadzają prognozy i snują przypuszczenia na temat zachowań startupów w przyszłości. Eksperci zajmujący się tematyką startupów uważają, że w przyszłości wielu założycieli startupów przeniesie się z Doliny Krzemowej na Wschodnie Wybrzeże. Już teraz można zaobserwować to zachowanie, które wywołane jest bardzo silną konkurencją w Kaliforni. Dodatkowo przewiduje się, że w przyszłości będzie coraz więcej jednorożców, czyli startupów, których wartość rynkowa szacowana jest na co najmniej miliard dolarów. Z danych serwisu Statista wynika, że liczba jednorożców w 2018 r. wzrosła, aż o 353% w porównaniu do roku 2013. Wykorzystanie najnowszych technologii nadal będzie cechą charakterystyczną większości startupów. Wielu ekspertów uważa także, że w najbliższych dekadach może wzrosnąć udział młodych startuperów, którzy założyli swoje startupy zaraz po ukończeniu studiów. 

Statystyki dotyczące polskich startupów

W raporcie “The Polish Tech Scene. 5 years” opracowanego przez organizację Startup Poland można znaleźć bardzo ciekawe informacje o polskim rynku startupów. W 2019 r. aż 69% badanych startupów otrzymało finansowe wsparcie w postaci grantu lub dotacji z programów realizowanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. 3% polskich startupów uzyskuje miesięczne przychody w wysokości powyżej 125 tys. euro. Z roku na rok coraz więcej startupów decyduje się na współpracę z korporacjami. W 2019 r. 38% badanych startupów współpracowało z korporacjami, a z tego, aż 71% pozytywnie oceniło kooperację. Polskie startupy nadal skupiają się przede wszystkim na prowadzeniu działalności krajowej.

Jeżeli chodzi o fundusze Venture Capital to w 2019 r. 32% startupów ubiegających się o kapitał z funduszy VC otrzymało term sheet, czyli dokument formułujący wstępne warunki inwestycyjne. Warto wspomnieć, że 10% startupów, którym udało się pozyskać fundusze VC, otrzymują finansowanie na poziomie co najmniej 10 mln zł. Najwięcej funduszy VC jest zdobywanych przez startupy oferujące rozwiązania z zakresu analityki, IoT i big data. Jeśli chodzi o trend, to cały czas wzrasta wartość finansowania z funduszy VC. W pierwszym kwartale 2020 r. fundusze Venture Capital zainwestowały 190 mln zł w polskie biznesy. Porównując kwartał pierwszy z 2020 r. do pierwszego kwartału z 2019 r. obserwujemy ponad dwukrotny wzrost inwestycji. 


Mamy nadzieję, że przytoczone statystyki okazały się dla Was interesujące i przydatne. Jeżeli chcecie dowiedzieć się czegoś więcej o prowadzeniu startupów, koniecznie zapiszcie się na nasz newsletter i zgarnijcie darmowego ebooka “Od pomysłu na startup do biznesu".

  • Zobacz także

  • Polub nas

    Facebook Pagelike Widget
  • Ebook

  • Pobierz ebooka i zapisz się na Newsletter

    Dołącz do ponad setki specjalistów i przedsiębiorców.

    Wysyłaj mi newsletter.

     

    Pobierz ebooka

    Zapisz się na nasz newsletter, a otrzymasz dostęp do ebooka o tworzeniu startupów. Dołącz do ponad setki specjalistów IT, product managerów, startuperów i pasjonatów. Zostań naszym czytelnikiem. Dostarczamy solidną dawkę informacji.

    Wysyłaj mi newsletter.