Tworzenie obiegów dokumentów
Obiegi dokumentów, obiegi spraw
Systemy elektronicznego obiegu dokumentów (często skrótowo zwane EOD) są jednymi z najczęściej wykorzystywanych systemów w średnich i dużych organizacjach. W klasycznym rozumieniu stanowią elektroniczne odwzorowanie przepływu dokumentów papierowych, mające służyć ich zastąpieniu. Praktyka jednak bywa różna – przepływ dokumentu elektronicznego przeplata się z obiegiem dokumentu papierowego. Nierzadko również obie wersje krążą w organizacji równolegle.
Jednocześnie coraz częściej pojawiają się obiegi, które nie mają (i nigdy nie miały) swych papierowych reprezentacji. Tego typu rozwiązania określane są zwykle jako obiegi spraw (lub z angielskiego jako systemy workflow).
Z kolei obiegi dokumentów funkcjonujące w sektorze publicznym zwykle bazują na instrukcji kancelaryjnej, stanowiącej zbiór zasad postępowania z dokumentami. Zwykle integralną część instrukcji stanowi także Jednolity Rzeczowy Wykaz Akt (JRWA), będący standardem klasyfikacji stosowanej w archiwum dokumentów.
Wdrożenie obiegów
W zdecydowanej większości przypadków obiegi dokumentów są niepowtarzalne i unikalne dla danej organizacji. W końcu zasadniczym celem tego typu systemów nie jest narzucenie pewnych rozwiązań czy procesów lecz ułatwienie i usprawnienie tych, które firma już sobie wypracowała.
Z tego powodu obiegi dokumentów są systemami opierającymi się na dwóch filarach:
- platformie systemowej, zapewniającej sprawne działanie,
- analizie rzeczywistych procesów organizacji i wdrożeniu odpowiedniego ich odzwierciedlenia.
W ImpiCode wdrożenia obiegu dokumentów opieramy zwykle na platformie InstaDB. Do jej najważniejszych zalet należy wysoka elastyczność, stabilność i łatwość odwzorowywania rzeczywistych obiegów spraw i dokumentów jak również szereg wbudowanych narzędzi, dostępnych dla użytkowników.
Wdrożenie poprzedzamy szczegółową analizą zastanych procesów firmowych, wywiadami z kluczowymi pracownikami organizacji oraz serią funkcjonalnych makiet, pozwalających na testowanie zaprojektowanych rozwiązań. Nasi wdrożeniowcy nie ograniczają się do realizacji wytycznych klienta, lecz również aktywnie szukają usprawnień procesów i przedstawiają do akceptacji propozycje optymalizacji.
Przykłady obiegów dokumentów
Do najczęściej wdrażanych obiegów należą:
- obieg akceptacji faktur,
- obieg zamówień wewnętrznych,
- elektroniczny sekretariat (elektroniczna książka korespondencji),
- obsługa zleceń usługowych,
- obsługa zleceń serwisowych,
- zarządzanie relacjami z klientami (CRM),
- wnioski urlopowe,
- rozliczanie delegacji.
Ponadto systemy obiegów często wiążą się z archiwum dokumentów, pozwalającym na rejestrowanie i udostępnianie w ściśle kontrolowany sposób dokumentów firmowych.
Nasi Klienci
Polski Związek Motorowy
Adamed
Polska Agencja Prasowa
Astor
IFX Payments
TEB Edukacja
Fundacja Moc Pomocy
Elemental Holding
French Touch
Polski Komitet Normalizacyjny
TU
Bergakademie Freiberg
Bank Nowy BFG
Narodowe Centrum Promieniowania Synchrotronowego SOLARIS
Astorino Kawasaki Robotics
DTK&W Zespół Ogłoszeniowy
Opegieka
Crazy shop
PartyBox
WUOZ w Krakowie
Uniwersytet Medyczny w Łodzi
Grupa Mo
Jeleniogórska Organizacja Turystyczna
eFitness
Instytut Badań Literackich PAN
Danhoss
Fundacja Sztuki, Przygody i Przyjemności ARTS
Opennet.pl
Centrum Medyczne Intermed
Centrum Rozwoju Edukacji Edicon
Winner Europe
Po amputacji
MamMoc.pl
EtnoStoria
Widzisz Wszystko
EMKA Project
NowaLed ILL
Eco Light LED
LoxiMide
Fundacja AVLab.pl
RCC Nova
Vector Controls
Virtual SMS
Parus Holdings
Biuro Partner
Optime.AI
M2M Team
Kolejnym etapem było stworzenie systemu, który pozwala wygodnie zarządzać treścią słownika oraz udostępnienie słownika do użytku publicznego.
Projekt był tworzony z wykorzystaniem PHP oraz JavaScript.
W celu stworzenia tego systemu zdecydowaliśmy się na użycie frameworku Django, wykorzystując bazę danych PostgreSQL. Dla warstwy frontendowej skorzystaliśmy z bibliotek Bootstrap i jQuery.
Jeżeli masz ochotę dowiedzieć się więcej na temat tworzenia systemów obiegu dokumentów lub potrzebujesz wsparcia w swoim projekcie – napisz do nas przez formularz kontaktowy.