Co przygotować przed spotkaniem z inwestorem w startup?
Karolina Walczewska , 16 września 2020
Jednym z podstawowych elementów sukcesu startupu jest zdolność do pozyskania wystarczających funduszy by rozwijać swoją firmę. Jednak wiele osób wciąż ma problemy ze znalezieniem odpowiednich źródeł finansowania. Na szczęście w dzisiejszych czasach istnieje kilka dobrych i sprawdzonych sposobów na zdobycie finansowania startupu. Możliwości jest sporo. Warto pamiętać, że pozyskiwanie funduszy na start nie jest łatwe i często trwa dłużej niż początkowo zakładaliśmy. Ten artykuł podpowie Ci, jak dokładnie przygotować się do poszukiwań takiego inwestora.
Jak przygotować się do poszukiwań?
Gdy nie możemy pozwolić sobie na samodzielnie finansowanie startupu, poszukiwanie innych opcji może być trudne, dlatego warto dobrze się przygotować. Musimy pamiętać, że zanim pozyskamy jakiekolwiek fundusze, może minąć trochę czasu. Wymaga to wiele wysiłku, cierpliwości i pracy włożonej w nasz pomysł. Na początku trzeba zdać sobie sprawę ze złożoności takiego procesu. Inwestorzy to inteligentne osoby, zawsze dbające o swoje interesy, a proces przyznania dotacji jest złożony i obarczony wieloma warunkami. Niestety pieniądze nie leżą na ulicy czekając na pierwszą lepszą osobę z pomysłem. Proces ich pozyskania to nie lada wyzwanie, które wymaga dobrego przygotowania biznesowego.
Zacznij od biznesplanu
Pierwszym krokiem (i zarazem najważniejszym) powinno być stworzenie i spisanie założeń naszego startupu. Starając się o dofinansowanie (niezależnie od formy) należy przygotować biznesplan, czyli dokument który bardzo szczegółowo opisuje daną firmę i zawiera informacje takie jak: ogólna charakterystyka przedsiębiorstwa, analiza SWOT (mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia), cele przedsiębiorstwa, plan marketingowy i finansowy. Chodzi tutaj oczywiście o opis produktu który mamy zamiar wypuścić na rynek wraz z całym zarysem technologicznym implementacji. Następnym krokiem jest rzetelne przygotowanie modelu finansowego. Począwszy od dokładnej wyceny naszego projektu, przez prognozy sprzedaży, przychodów i kosztów, a skończywszy na takich kwestiach jak znalezienie i zatrudnienie specjalistów.
Znajdź pierwszych użytkowników produktu
Tak samo ważną kwestią jest znalezienie grupy użytkowników którzy chętnie przetestują pierwsze wersje naszego produktu, dzięki czemu zbierzemy cenny feedback. Wtedy, dzięki takim informacjom będziemy mogli dalej ulepszać i rozwijać nasz produkt.
Jeśli pozwalają ci na to finansowe możliwość - spróbuj stworzyć MVP
Warto zastanowić się nad stworzeniem najpierw naszego produktu w wersji MVP (minimum viable product), czyli produktu który jest minimalnie gotowy na wprowadzenie na rynek. Pomoże to zebrać cenne informacje na temat samego działania i przydatności produktu, jak również sprawdzi czy spotyka się on z odpowiednio dużym zainteresowaniem i aprobatą użytkowników. Więcej na temat MVP znaleźć można w naszym artykule Co to jest MVP? Kiedy warto rozważyć stworzenie? Stworzenie prototypu, który będzie zawierał jedynie podstawowe funkcjonalności, wiąże się często z dość niskimi kosztami (w porównaniu z realizacją całego projektu), które często możemy pokryć z własnej kieszeni. Mając przygotowany produkt w wersji MVP łatwiej nam będzie pozyskać potencjalnych inwestorów, zachęcając ich już w jakimś stopniu działającym produktem. Posiadanie chociażby prototypu naszego produktu pokazuje również inwestorom, iż nasz produkt nie jest tylko jakimś kolejnym pomysłem na bezużyteczną aplikacje czy urządzenie, a rozwiązaniem, które ma potencjał biznesowy.
Przygotuj prezentację sprzedażową, przećwicz i zaprezentuj
W przypadku inwestorów ważna jest atrakcyjna prezentacja sprzedażowa, która przekaże wszystkie istotne informacje o Twoim produkcie. Nie zapomnij również o sposobie w jakim zaprezentujesz wszystkie informacje. Przed tak ważnym wydarzeniem, warto wszystko kilkukrotnie przećwiczyć, jak również przygotować odpowiedzi na pytania, jakie może zadać potencjalny inwestor.
Dobre i rzetelne przygotowanie to klucz do sukcesu. Dzięki takiemu podejściu, przyszły inwestor będzie traktował cię jak potencjalnego, ale profesjonalnego partnera biznesowego, z którym być może w przyszłości podejmie współpracę. Pozostawienie wszystkiego na ostatnia chwile, jak również zerowe bądź minimalne przygotowanie sprawi, że taki przedsiębiorca nie będzie cię traktował poważnie. Stracisz szansę na realizację swojego produktu, a być może także przyszłych. Dlatego tak ważne jest skrupulatne przygotowanie się do tego tematu.
Powyższe punkty mają w głównej mierze znaczenie gdy staramy się o zewnętrznego inwestora. W przypadku gdy korzystamy z innych form warto wnikliwie przebrnąć przez wszystkie zasady i warunki skorzystania z dotacji, pożyczek czy kredytów. Wymaga to dużego wysiłku w samo staranie się, potrzeba na to dużo czasu ze względu na długie czasy oczekiwania na odpowiedź, ale efekt końcowy w postaci środków pieniężnych przeznaczonych na nasz projekt to wystarczająca motywacja. O wszystkich dostępnych dzisiaj źródłach finansowania startupu można przeczytać w naszym artykule Jak znaleźć źródło finansowania dla startupu?