Marketing aplikacji mobilnych
Amerykański film “Pole marzeń” przedstawia historię farmera, który pewnego razu słyszy słowa “Jeśli go zbudujesz, on przyjdzie” wypowiedziane przez tajemniczy głos. Pod wpływem impulsu mężczyzna postanawia spełnić swoje marzenie i buduje boisko do gry w baseballa na polu kukurydzianym. Bohater wierzy w to, że wystarczy tylko ukończyć przedsięwzięcie, a gracze i kibice sami przybędą. Czy ma rację? W filmie może tak, ale w realnym życiu takie podejście doprowadziłoby go do ogłoszenia upadłości. Samo zbudowanie produktu nie gwarantuje […]
Dagmara Czarnota, 24 lutego 2021
Sposoby monetyzacji aplikacji mobilnych
Aplikacje mobilne buduje się z różnych powodów. Jeśli tworzy się MVP, to zwykle z myślą o sprawdzeniu koncepcji produktu i zebraniu feedbacku od pierwszych użytkowników. Gdy buduje się rozwiązanie specjalnie na wewnętrzne potrzeby danej firmy, robi się to by pozwolić jej na lepsze zarządzanie zadaniami, dokumentami czy procesami wewnętrznymi, dzięki czemu oszczędza się czas i wydajność pracowników oraz zmniejsza się liczbę występujących trudności. Jednak znacząca część tworzonych aplikacji powstaje […]
Dagmara Czarnota, 10 lutego 2021
Startupy w liczbach
Pojęcie startupu wywodzi się z Doliny Krzemowej. Oznacza to, że słowo “startup” jest stosunkowo młode, ponieważ jest stosowane dopiero od pięćdziesięciu lat. Mimo to od lat 90 cieszy się niesłabnącą popularnością i zainteresowaniem zarówno wśród studentów, przedsiębiorców jak i prezesów wielkich korporacji. Stwierdzenie, że “każdy chciałby założyć własny startup” jest oczywiście błędne, chociaż wystarczy zamienić słowo “każdy” na “wiele osób” i już możemy się z nim […]
Dagmara Czarnota, 27 stycznia 2021
Sylwetka startupera
Niewątpliwie słowa startup oraz startuper królują obecnie w świecie biznesu i prawdopodobnie nie stracą na swojej popularności w ciągu najbliższych lat. Obecnie istnieje wiele programów wspierających i dofinansowujących startupy. Inkubatory i akceleratory pomagają nowym przedsiębiorcom wejść na rynek, a także wspierają ich w procesie rozwoju i skalowaniu swoich biznesów. Nic więc dziwnego, że w głowach coraz większej ilości ludzi rodzi się myśl: “A może ja też założę startup?”. Wiele osób rezygnuje […]
Grzegorz Papaj, 13 stycznia 2021
Wejście startupu na rynek
Po zbudowaniu produktu (optymalnie jeszcze w postaci MVP) nadchodzi wreszcie upragniony moment wejścia na rynek. Jest to zdecydowanie najważniejszy moment w historii rozwoju każdego startupu, bo konfrontacja z rynkiem jest ostateczną weryfikacją słuszności przyjętych założeń produktowych i biznesowych. Jako że w niniejszym artykule skupiamy się na startupach technologicznych, musimy zwrócić uwagę na rozróżnienie między klientem a użytkownikiem. Przyjmijmy konwencję, że użytkownik jest osobą bezpośrednio korzystającą z produktu, podczas gdy klient jest […]
Grzegorz Papaj, 30 grudnia 2020
Pierwsze formalności w startupie
Startupowe środowisko tworzą nie tylko sami startuperzy, lecz również rozmaite programy, organizacje i instytucje wspierające rozwój tego ekosystemu. W zależności od miejsca, w którym jesteś na drodze swojego biznesu, ich oferta może być dla Ciebie mniej lub bardziej interesująca, ale z pewnością warto zbudować sobie obraz możliwości, jakie są lub łatwo mogą się znaleźć w Twoim zasięgu. Wsparcie merytoryczne Bardzo ciężko zbudować i rozwijać startup bez posiadania odpowiedniej wiedzy. Aby […]
Grzegorz Papaj, 16 grudnia 2020
Jak zbudować startup technologiczny?
Pierwsze kroki budowania produktu powinny być ostrożne. Bez względu na to, jak się przygotujesz na etapie koncepcji, nigdy do końca nie wiesz, jak ostatecznie będzie wyglądał Twój produkt. Nie wiesz również jak zostanie przyjęty przez rynek. Budowa ostatecznego produktu powinna być poprzedzona prototypem czy MVP. Dzięki temu szybciej będziesz miał coś namacalnego, przez co uzyskasz cenny feedback od użytkowników i być może zachowasz więcej środków na zmianę koncepcji. Budowanie […]
Grzegorz Papaj, 2 grudnia 2020
Skąd wziąć pomysł na startup?
W opinii wielu osób podstawą dobrego startupu jest dobry pomysł. Jest to twierdzenie tylko w części prawdziwe, bo choć pomysł jest w istocie ważnym czynnikiem, to jednak poza nim konieczna jest jeszcze jego dobra realizacja. Przez laików pomysł bywa wręcz przeceniany. Prawdopodobnie bierze się to stąd, że wśród najbardziej spektakularnych startupów znakomitą większość stanowią te, które wprowadziły na rynek jakąś nową jakość właśnie dzięki błyskotliwej nowej […]
Grzegorz Papaj, 18 listopada 2020
Popularne frameworki webowe w Pythonie
Python jest obiektowym językiem programistycznym, który charakteryzuje się czytelnością i klarownością kodu źródłowego. Jest także językiem wieloplatformowym, o bardzo szerokim zastosowaniu, począwszy od tworzenia back-endu aplikacji webowych, a skończywszy na takich dziedzinach jak data science i machine learning. Wśród programistów cieszy się niesłabnącą popularnością, głownie ze względu na wszechstronne zastosowanie, posiadanie niezwykle rozbudowanych i bogatych bibliotek oraz dobrze działających frameworków. Poniżej znajdują się opisy popularnych frameworków […]
Dagmara Czarnota, 21 października 2020