Ile kosztuje stworzenie aplikacji mobilnej?
Piotr Lewandowski, 10 lipca 2018

Smarftony i inne urządzenia mobilne są dzisiaj w Polsce codziennością. Według IDC w samym drugim kwartale 2019 roku na polski rynek dostarczono 2,2 mln smartfonów. Telefony komórkowe są dzisiaj niczym bez aplikacji mobilnych. Rynek aplikacji mobilnych rośnie w Polsce i na świecie z roku na rok w zastraszającym tempie. Nic dziwnego, że jest coraz więcej osób, które pytają nas o to jakie są koszty stworzenia aplikacji na telefon.
Koszt stworzenia aplikacji mobilnej zależy od wielu czynników:
- Platformy, na których aplikacja ma działać (iOS, Android)
- Czy będzie potrzeba łączenia się z serwerem?
- Czy aplikacja ma mieć możliwość zakładania kont?
- Ile ekranów będzie w aplikacji?
- Czy aplikacja ma być zintegrowana z platformami społecznościowymi?
- Czy chcemy stworzyć wersję aplikacji na przeglądarki WWW/Czy taka wersja już istnieje?
- Czy aplikacja będzie obsługiwała powiadomienia push?
- Czy aplikacja ma mieć osobny layout dla tabletów?
- Czy w aplikacji mają być dostępne mapy lub nawigacja?
- W jakiej orientacji ma działać aplikacja (pozioma/pionowa)?
- Czy aplikacja będzie obsługiwała mikropłatności (Google Play, PayU etc.).?
- Z jakich funkcji telefonu korzysta aplikacja (nagrywanie, akcelerometr, aparat, kamera)?
- Czy aplikacja ma obsługiwać zewnętrzne urządzenia za pomocą bluetooth?
- Wersje językowe przygotowane dla aplikacji.
Koszt stworzenia aplikacji mobilnej
W ImpiCode wykonujemy aplikacje mobilne na zlecenie klientów od wielu lat. Na tej podstawie można spróbować podać pewną zgrubną estymację kosztu stworzenia aplikacji mobilnej:
- mała aplikacja - 10-60 tysięcy złotych - prawdopodobnie bez dostępu internetu,
- średnia aplikacja - 60-150 tysięcy złotych - może mieć dostęp do internetu. Często podstawowa wersja MVP (Minimum Viable Product) mieści się w tym zakresie,
- duża aplikacja - ponad 150 tysięcy złotych.
Obsługiwane platformy
Kluczową decyzją, którą musimy podjąć zastanawiając się nad naszą aplikacją mobilną jest wybranie platform na jakich ma działać aplikacja. Do wyboru mamy iOS (iPhone) oraz Android. Dzisiaj nie tworzy się już aplikacji na Windows Phone. W przypadku gdy nie wiemy jeszcze dokładnie, jaki będzie ostateczny kształt naszej aplikacji, najlepiej zdecydować się na razie na stworzenie prototypu aplikacji na jedną z platform, a dopiero potem przenieść gotowe rozwiązanie na obie platformy. Przy decyzji o wyborze platformy należy również wziąć pod uwagę kraj zamieszkania naszych odbiorców. Aplikację skierowaną na polski rynek najlepiej stworzyć na smartfony z Androidem. W wypadku Androida jest jednak jeszcze więcej decyzji do podjęcia. Należy wybrać minimalną obsługiwaną wersję. W chwili pisania tego artykułu najlepiej przeznaczyć aplikację na wersję 5.0+. Dla aplikacji biznesowych idealnym wyjściem jest wyliczenie konkretnych modeli telefonów, na których aplikacji będzie testowana i wspierana. Możemy tak zrobić, jeżeli w ramach organizacji kupujemy telefony służbowe dla całej firmy.
Typ aplikacji
Ile kosztuje stworzenie aplikacji w zależności od jej przeznaczenia? Jeżeli nasza aplikacji będzie przeznaczona do użytku na potrzeby organizacji, w której pracujemy, to powiemy, że jest to aplikacja biznesowa. Wpłynie to na kilka rzeczy. Możemy wtedy ograniczyć wymagania poprawności działania aplikacji mobilnej do kilku modeli urządzeń, których używamy w firmie. Znacząco ułatwi do zaprojektowanie i wykonanie aplikacji mobilnej. Nadal będziemy chcieli, aby nasza aplikacja była użyteczna i właściwie zaprojektowana pod względem interfejsu, ale możemy zmniejszyć koszty upraszczając szatę graficzną i rezygnując ze zbędnych wodotrysków. Przy aplikacji konsumenckiej będzie wyglądało to inaczej. Jesteśmy zmuszeni do wspierania wielu różnych modeli urządzeń, bo nasi potencjalni użytkownicy będą używali szerokiej gamy urządzeń. Użyteczność aplikacji powinna być na pierwszym miejscu, ale może będziemy chcieli zainwestować w projekt graficzny przyciągający oko.
Projekt graficzny aplikacji
Przygotowanie projektu graficznego aplikacji może nam oszacować jej koszt i przyspieszyć proces tworzenia aplikacji mobilnej. Pozwala też na uporządkowanie myśli i doprecyzowanie projektu działania aplikacji mobilnej. Możemy to zrobić w jakimkolwiek programie graficznym (Paint, PhotoShop) lub skorzystać z gotowego narzędzia do tworzenia mockupów (np. https://www.fluidui.com).
Wersja na przeglądarkę
Przygotowanie osobnej wersji naszej apki w postaci strony WWW to znaczący dodatkowy koszt. Jeżeli od początku nosimy się z zamiarem stworzenia stworzenia wersji WWW to najlepiej znaleźć firmę informatyczną, która oferuje kompleksową obsługę i zajmie się zarówno stworzeniem aplikacji mobilnej jak i jej wersji WWW.
Połączenie z serwerem i API
Serwer oraz API mogą być pojęciami bardzo niezrozumiałymi dla osoby bez wykształcenia technicznego. Są potrzebne wtedy, kiedy chcemy połączyć ze sobą użytkowników naszej aplikacji (np. przy grze online), jeżeli chcemy przechowywać różne informacje (np. oferty kupna/sprzedaży, zdjęcia) lub mięć dostęp do innych informacji o naszych użytkownikach.
Zakładanie kont w aplikacji
Jeżeli chcemy zapisywać dane o użytkownikach i przechowywać je na serwerze to prawdopodobnie będziemy potrzebowali możliwości zakładania kont w aplikacji. Taka konieczność pojawia się na przykład wtedy, kiedy chcemy, żeby potencjalny użytkownik mógł używać naszej aplikacji na kilku urządzeniach/telefonach. Wtedy dobrze jest rozważyć integrację z kontami innych serwisów np. logowanie przez Facebook, czy Google.
Mapy i lokalizacja
To kolejna duża funkcjonalność, a często nawet rdzeń naszej wymarzonej aplikacji. Do takich grup aplikacji należy większość apek związanych z ekonomią dzieloną, aplikacje transportowe, kurierskie, czy mapki do znajdowania określonego rodzaju usług. Aplikacje używające map oparte są zazwyczaj o Google Maps API lub Open Street API. ile kosztuje używanie map w aplikacji? W zależności od zastosowań i wyboru biblioteki API są darmowe lub płatne. Cennik dla Google Map API jest tutaj: https://developers.google.com/maps/pricing-and-plans/. Open Street API jest teoretycznie darmowe, ale bardziej zaawansowane funkcjonalności oparte o nie są już zazwyczaj płatne i stworzone przez firmy zewnętrzne.
Publikacja w sklepie
Jeżeli tworzymy aplikację na potrzeby wewnętrzne do dodanie jej do sklepu z aplikacjami nie jest konieczne. Można je jednak rozważyć jako najłatwiejszy sposób na dystrybucję aplikacji wśród pracowników i najłatwiejszy sposób na rozprowadzanie aktualizacji. Jeżeli tworzymy aplikację dla konsumentów lub B2B to wtedy na pewno chcemy umieścić apkę w sklepie z aplikacjami. Jest to najłatwiejszy sposób na pobranie aplikacji jak i dodatkowy sposób na marketing. Mamy dwa główne sklepy: Google Play dla aplikacji napisanych na Androida oraz App Store dla aplikacji napisanych na iOS. Oprócz tego istnieje wiele niszowych sklepów. Warto je też rozważyć. Są mniej popularne, ale umieszczając tam aplikacji mamy szanse stać się jedyną aplikacji tego typu w sklepie. O wiele trudniej być unikalną apką w Google Play lub App Store. Koszt stworzenia aplikacji pod konkretny sklep nie zwiększa, ani nie zmniejsza rażąco ceny. Gdybyśmy na Androidzie nie chcieli używać usług Google, to wtedy koszt najprawdopodobniej rażąco wzrośnie. Wygoda naszej aplikacji też wtedy na pewno zmaleje. Użytkownicy są bardzo przyzwyczajeni do interfejsów usług Google na Androidzie. Poniżej pełniejsza lista sklepów z aplikacjami mobilnymi:
- Uptodown,
- SlideME,
- Google Play,
- Apple App Store,
- Samsung Galaxy Store,
- Huawei AppGallery,
- GetJar,
- ACMarket,
- Amazon AppStore,
- Aptoide,
- Uptodown App Store,
- itch.io,
- Cydia App Store,
- F-Droid - zawiera jedynie aplikacje Open Source,
- SlideME.
Koszt umieszczenia aplikacji w sklepie i jej utrzymania
Umieszczenie i utrzymanie aplikacji w sklepie też wiąże się z kosztami. Umieszczenie aplikacji w Google Play wiąże się z koniecznością założenia konta programisty (https://play.google.com/apps/publish/signup/). Tutaj koszt jest jednorazowy i wynosi: 25 USD. Mając założone konto możemy publikować dowolną liczbę darmowych i płatnych aplikacji.
Jeżeli chcemy opublikować aplikację w App Store, to musimy założyć konto programisty, za które pobierana jest opłata 99 USD rocznie. Konto Enterprise umożliwia m.in. rozprowadzanie aplikacji tylko wewnątrz naszej organizacji i kosztuje 299 USD rocznie (https://developer.apple.com/support/compare-memberships/).
Inne koszty utrzymania
Oprócz zastanowienia się ile kosztuje zbudowanie aplikacji warto oszacować koszty utrzymania. Suma opłat za utrzymanie naszej aplikacji w sklepie to pomijalny wydatek, ale musimy się też liczyć z innymi kosztami. Apki, które łączą się z serwerem potrzebują infrastruktury serwerowej lub chmury. Tutaj koszty utrzymania będą zależały od ruchu jaki generujemy na serwerze i od liczby użytkowników naszej aplikacji. Oprócz tego wiele firm pobiera opłaty za SLA - utrzymanie systemu w gotowości i reakcję w razie jak serwer przestanie działać. Dobrze jest też zarezerwować budżet na drobne poprawki i usprawnienia, które mogą nam przyjść do głowy po wypuszczeniu aplikacji lub będą konieczne do wdrożenia po zebraniu opinii od użytkowników. Google, czy Apple też mogą przyczynić się do zwiększenia naszych kosztów utrzymania. Google Play, czy App Store, co jakiś czas zmieniają regulaminy zamieszczania aplikacji w sklepie np. zezwolenia aplikacji na korzystanie z aparatu etc. i wymuszają na twórcach aplikacji zmiany implementacyjne. W przeciwnym przypadku usuwają aplikacje ze sklepu. Nasza aplikacja może też mieć problemy z działaniem po wypuszczeniu nowych wersji systemu Android, czy iOS. Zmiany w tych systemach mogą spowodować niestabilne działanie apki na najnowszych wersjach telefonów. Wynika to ze zmian w systemie, których nie dało się przewidzieć na etapie tworzenia apki. Przykładem może być kształt ekranu w iPhone X. Po wypuszczeniu tego telefonu wielu twórców musiało zmienić layout swoich aplikacji.
Z badań przeprowadzonych przez AnyPresence wynika, że wśród aplikacji biznesowych 29,6% ich twórców wypuszcza aktualizacje co najmniej raz w miesiącu, a 52,8% planuje ulepszenia aplikacji co 6 miesięcy.
Wersje językowe
Aplikacje możemy przygotować w jednej lub kilku wersjach językowych. Warto od początku spróbować przygotować więcej niż jedną wersję językową np. oprócz wersji polskiej przygotować wersję angielską. Nawet jeżeli nie planujemy od razu uruchamiać wersji angielskiej to umożliwi to przetestowanie, czy programiści właściwie zaprojektowali aplikację i uwzględnili kwestie tłumaczeń językowych. Sam proces tłumaczenia nie jest taki już taki skomplikowany. Dostajemy od programistów pliki, które zawierają tabelkę ze wszystkimi napisami występującymi w aplikacji i dopisujemy do nich ich przetłumaczone odpowiedniki.
Obsługa zewnętrznych urządzeń Bluetooth, a cena
Obsługa zewnętrznych urządzeń może być zrealizowana poprzez Bluetooth. Trzeba się liczyć z tym, że wtedy aplikacja może zużywać szybciej baterię. Koszt stworzenia takiej aplikacji może znacząco wzrosnąć. Musimy też określić modele urządzeń jakie chcemy podłączyć przez Bluetooth. Wiążę się to także z zakupem urządzeń do testów. Warto zorientować się na stronie producenta, czy jest już oprogramowanie do sterowników Bluetooth, jakie jest dla niego wsparcie i jakie wersje telefonów obsługuje (Android/iOS) i które wersje.
Mikropłatności w aplikacji
Obsługa mikropłatności jest świetnym sposobem na zmonetyzowanie naszej wymarzonej aplikacji. Google Play, czy App Store posiadają wbudowane mechanizmy mikropłatności, które możemy podpiąć pod naszą aplikacje. Jest to o tyle wygodne rozwiązanie, że wtedy użytkownik nie musi podawać numeru karty kredytowej, bo korzystamy z tego, że podał ją już Google, czy Apple. Wiąże się to jednak z płaceniem całkiem sporej prowizji dla operatora. Tańszym aczkolwiek bardziej kłopotliwym może być skorzystanie z innych operatorów np. PayU, czy PayPal.
Tablety
Według StatCounter tablety stanowią mniej niż 5% urządzeń mobilnych na świecie i mniej niż 2% w Polsce. Niektóre aplikacje ze względu na swoją specyfikę mogą być przeznaczone bardziej na tablety niż smartfony, ale należy pamiętać, że to znacząco zmniejszy nasz rynek docelowy. Dostosowanie UI naszej aplikacji specjalnie na tablety będzie się wiązało z dodatkowymi kosztami. Ile kosztuje aplikacja zrobiona na tablety? Przystosowanie aplikacji mobilnej do tabletów może zwiększyć cenę aplikacji od kilku do kilkudziesięciu procent w zależności od interfejsu.
Panel administracyjny

Często kiedy przychodzą do nas klienci twierdzą, że ich aplikacja nie potrzebuje żadnego panelu administracyjnego - jest prosta i potrzebna jest wersja tylko na telefon. Bardzo często okazuje się, że nie może obyć się jednak bez panelu administracyjnego, co bardzo mocno wpływa na koszty aplikacji. Jeżeli mamy konta w aplikacji, to potrzebujemy jakiegoś miejsca, w którym można nimi zarządzać. Jeżeli nasza aplikacja wysyła jakiekolwiek dane na serwer, a jest tak zawsze, kiedy pozwalam użytkownikom współdzielić materiały lub przenosić pomiędzy telefonami, to będziemy potrzebowali dashboardu do zarządzania i administrowania tymi danymi. Płatne aplikacje często czują się zobligowane do pomagania użytkownikom, którzy z różnych powodów odcięli sobie dostęp do konta lub nie radzą sobie z konfiguracją swojego konta. Wtedy właśnie wchodzimy do panelu po to, żeby pewne operacje wykonać zdalnie w imieniu użytkownika naszej aplikacji mobilnej.
Marketing
Oprócz budżetu na zaprojektowanie i stworzenie aplikacji mobilnej powinniśmy zarezerwować budżet na działania marketingowe. Żadna aplikacji nie wypromuje się sama. Możemy tutaj wymienić kilka przykładowych podejść do marketingu aplikacji:
- ASO (App Store Optimization),
- płatne reklamy (np. Adwords),
- działania w sieciach społecznościowych,
- opracowanie modelu monetyzacji (np. freemium),
- QR Code z linkiem do aplikacji w materiałach marektingowych,
- Katalogi z aplikacjami.
Testy
Testy będą kosztowały nas czas i pieniądze. Przy budowaniu aplikacji mobilnych trzeba uwzględnić testy na różnych klasach urządzeń np. dla różnych wyświetlaczy, kolejnych wersji Androida itp. Oprócz tego w trakcie wykonywania aplikacji będziemy musieli przeprowadzić testy używalności interfejsu oraz testy poprawnościowe. Warto też zlecić testy obciążeniowe. Tak czy inaczej musimy uwzględnić fazę testowania w naszych planach. Prawdopodobnie będą to testy przeprowadzane przez wszystkie strony zaangażowane w tworzenie aplikacji mobilnej.
MVP
MVP (Minimum Viable Product) jest minimalną wersją produktu/usługi gotową do wypuszczenia na rynek. Wypuszczenie MVP oznacza chwilową rezygnację ze wszystkich ekstra funkcjonalności i opublikowanie apki okrojonej ze wszystkiego, co się da, ale realizującej podstawowy cel. MVP powinno Takie podejście pozwala na opublikowanie wersji produktu o wiele szybciej i taniej niż przy budowaniu pełnej aplikacji. Pozwala tanio i szybko przetestować pomysł i zderzyć go z użytkownikami. Szybka informacja zwrotna od użytkowników jest bardzo przydatna przy dalszym rozwijaniu aplikacji. Może się okazać, że nasz pomysł nie sprawdzi się tak dobrze jak oczekiwaliśmy, a cena za sprawdzenie naszych hipotez jest niższa niż przy tworzeniu pełnej aplikacji. Najczęściej po rozmowie z użytkownikami okazuje się, że oczekują oni innych dodatkowych funkcjonalności niż my zaprojektowaliśmy. Mogą podsunąć nam nowe kierunki rozbudowy naszego produktu lub uświadomić nam, że ficzery, które planowaliśmy nie mają dla nich dużej wartości.
ImpiCode
Temat szacowania kosztów i projektowania aplikacji mobilnych jest bardzo rozległy. Jeżeli chcesz się dowiedzieć ile kosztuje aplikacja mobilna stworzona według twojego projektu lub po prostu chciałbyś porozmawiać o tworzeniu aplikacji to skontaktuj się z nami poprzez formularz kontaktowy.
Zobacz także
Polub nas
