Ile kosztuje stworzenie aplikacji mobilnej?

Koszt stworzenia aplikacji mobilnej zależy od wielu czynników:

  • platformy, na których aplikacja ma działać (iOS, Android)
  • Czy będzie potrzeba łączenia się z serwerem?
  • Czy aplikacja ma mieć możliwość zakładania kont?
  • Ile ekranów będzie w aplikacji?
  • Czy aplikacja ma być zintegrowana z platformami społecznościowymi?
  • Czy chcemy stworzyć wersję aplikacji na przeglądarki WWW/Czy taka wersja już istnieje?
  • Czy aplikacja będzie obsługiwała powiadomienia push?
  • Czy aplikacja ma mieć osobny layout dla tabletów?
  • Czy w aplikacji mają być dostępne mapy lub nawigacja?
  • W jakiej orientacji ma działać aplikacja (pozioma/pionowa)?
  • Czy aplikacja będzie obsługiwała mikropłatności (Google Play, PayU etc.).?
  • Z jakich funkcji telefonu korzysta aplikacja (nagrywanie, akcelerometr, aparat, kamera)?
  • Czy aplikacja ma obsługiwać zewnętrzne urządzenia za pomocą bluetooth?
  • Wersje językowe przygotowane dla aplikacji.

Obsługiwane platformy

Kluczową decyzją, którą musimy podjąć zastanawiając się nad naszą aplikacją mobilną jest wybranie platform na jakich ma działać aplikacja. Do wyboru mamy iOS (iPhone) oraz Android. Dzisiaj na Windows Phone już się nie tworzy aplikacji. W przypadku gdy nie wiemy jeszcze dokładnie, jaki będzie ostateczny kształt naszej aplikacji, najlepiej zdecydować się na razie na stworzenie prototypu aplikacji na jedną z platform, a dopiero potem przenieść gotowe rozwiązanie na obie platformy. Przy decyzji o wyborze platformy należy również wziąć pod uwagę kraj zamieszkania naszych odbiorców. Aplikację skierowaną na polski rynek najlepiej stworzyć na smartfony z Androidem. W wypadku Androida jest jednak więcej decyzji do podjęcia. Należy wybrać minimalną obsługiwaną wersję. W chwili pisania tego artykułu najlepiej przeznaczyć aplikację na wersję 5.0+. Dla aplikacji biznesowych idealnym wyjściem jest wyliczenie konkretnych modeli telefonów, na których aplikacji będzie testowana i wspierana. Możemy tak zrobić, jeżeli w ramach organizacji kupujemy telefony służbowe dla całej firmy.

Typ aplikacji

Jeżeli nasza aplikacji będzie przeznaczona do użytku na potrzeby organizacji, w której pracujemy, to powiemy, że jest to aplikacja biznesowa. Wpłynie to na kilka rzeczy. Możemy wtedy ograniczyć wymagania poprawności działania aplikacji mobilnej do kilku modeli urządzeń, których używamy w firmie. Znacząco ułatwi do zaprojektowanie i wykonanie aplikacji mobilnej. Nadal będziemy chcieli, aby nasza aplikacja była użyteczna i właściwie zaprojektowana pod względem interfejsu, ale możemy zmniejszyć koszty upraszczając szatę graficzną i rezygnując ze zbędnych wodotrysków. Przy aplikacji konsumenckiej będzie wyglądało to inaczej. Jesteśmy zmuszeni do wspierania wielu różnych modeli urządzeń, bo nasi potencjalni użytkownicy będą używali szerokiej gamy urządzeń. Użyteczność aplikacji powinna być na pierwszym miejscu, ale może będziemy chcieli zainwestować w projekt graficzny przyciągający oko.

Projekt graficzny aplikacji

Przygotowanie projektu graficznego aplikacji może nam oszacować jej koszt i przyspieszyć proces tworzenia aplikacji mobilnej. Pozwala też na uporządkowanie myśli i doprecyzowanie projektu działania aplikacji mobilnej. Możemy to zrobić w jakimkolwiek programie graficznym (Paint, PhotoShop) lub skorzystać z gotowego narzędzia do tworzenia mockupów (np. https://www.fluidui.com).

Wersja na przeglądarkę

Przygotowanie osobnej wersji naszej apki w postaci strony WWW to znaczący dodatkowy koszt. Jeżeli od początku nosimy się z zamiarem stworzenia stworzenia wersji WWW to najlepiej znaleźć firmę informatyczną, która oferuje kompleksową obsługę i zajmie się zarówno stworzeniem aplikacji mobilnej jak i jej wersji WWW.

Połączenie z serwerem i API

Serwer oraz API mogą być pojęciami bardzo niezrozumiałymi dla osoby bez wykształcenia technicznego. Są potrzebne wtedy, kiedy chcemy połączyć ze sobą użytkowników naszej aplikacji (np. przy grze online), jeżeli chcemy przechowywać różne informacje (np. oferty kupna/sprzedaży, zdjęcia) lub mięć dostęp do innych informacji o naszych użytkownikach.

Zakładanie kont w aplikacji

Jeżeli chcemy zapisywać dane o użytkownikach i przechowywać je na serwerze to prawdopodobnie będziemy potrzebowali możliwości zakładania kont w aplikacji. Taka konieczność pojawia się na przykład wtedy, kiedy chcemy, żeby potencjalny użytkownik mógł używać naszej aplikacji na kilku urządzeniach/telefonach. Wtedy dobrze jest rozważyć integrację z kontami innych serwisów np. logowanie przez Facebook, czy Google.

Mapy i lokalizacja

To kolejna duża funkcjonalność, a często nawet rdzeń naszej wymarzonej aplikacji. Do takich grup aplikacji należy większość apek związanych z ekonomią dzieloną, aplikacje transportowe, kurierskie, czy mapki do znajdowania określonego rodzaju usług. Aplikacje używające map oparte są zazwyczaj o Google Maps API lub Open Street API. W zależności od zastosowań i wyboru biblioteki API są darmowe lub płatne. Cennik dla Google Map API jest tutaj: https://developers.google.com/maps/pricing-and-plans/. Open Street API jest teoretycznie darmowe, ale bardziej zaawansowane funkcjonalności oparte o nie są już zazwyczaj płatne i stworzone przez firmy zewnętrzne.

Koszt umieszczenia aplikacji w sklepie i jej utrzymania 

Umieszczenie i utrzymanie aplikacji w sklepie też wiąże się z kosztami. Umieszczenie aplikacji w Google Play wiąże się z koniecznością założenia konta programisty (https://play.google.com/apps/publish/signup/). Tutaj koszt jest jednorazowy i wynosi: 25 USD. Mając założone konto możemy publikować dowolną liczbę darmowych i płatnych aplikacji.

Jeżeli chcemy opublikować aplikację w App Store, to musimy założyć konto programisty, za które pobierana jest opłata 99 USD rocznie. Konto Enterprise umożliwia m.in. rozprowadzanie aplikacji tylko wewnątrz naszej organizacji i kosztuje 299 USD rocznie (https://developer.apple.com/support/compare-memberships/).

Wersje językowe

Aplikacje możemy przygotować w jednej lub kilku wersjach językowych. Warto od początku spróbować przygotować więcej niż jedną wersję językową np. oprócz wersji polskiej przygotować wersję angielską. Nawet jeżeli nie planujemy od razu uruchamiać wersji angielskiej to umożliwi to przetestowanie, czy programiści właściwie zaprojektowali aplikację i uwzględnili kwestie tłumaczeń językowych. Sam proces tłumaczenia nie jest taki już taki skomplikowany. Dostajemy od programistów pliki, które zawierają tabelkę ze wszystkimi napisami występującymi w aplikacji i dopisujemy do nich ich przetłumaczone odpowiedniki.

Obsługa zewnętrznych urządzeń Bluetooth

Obsługa zewnętrznych urządzeń może być zrealizowana poprzez Bluetooth. Trzeba się liczyć z tym, że wtedy aplikacja może zużywać szybciej baterię. Koszt stworzenia takiej aplikacji może znacząco wzrosnąć. Musimy też określić modele urządzeń jakie chcemy podłączyć przez Bluetooth. Wiążę się to także z zakupem urządzeń do testów. Warto zorientować się na stronie producenta, czy jest już oprogramowanie do sterowników Bluetooth, jakie jest dla niego wsparcie i jakie wersje telefonów obsługuje (Android/iOS) i które wersje.

Mikropłatności w aplikacji

Obsługa mikropłatności jest świetnym sposobem na zmonetyzowanie naszej wymarzonej aplikacji. Google Play, czy App Store posiadają wbudowane mechanizmy mikropłatności, które możemy podpiąć pod naszą aplikacje. Jest to o tyle wygodne rozwiązanie, że wtedy użytkownik nie musi podawać numeru karty kredytowej, bo korzystamy z tego, że podał ją już Google, czy Apple. Wiąże się to jednak z płaceniem całkiem sporej prowizji dla operatora. Tańszym aczkolwiek bardziej kłopotliwym może być skorzystanie z innych operatorów np. PayU, czy PayPal.

ImpiCode

Temat szacowania kosztów i projektowania aplikacji mobilnych jest bardzo rozległy. Jeżeli masz jakieś pytania do tego artykułu albo chciałbyś porozmawiać o stworzeniu aplikacji mobilnej to skontaktuj się z nami poprzez formularz kontaktowy.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *